(بلندی های بادگیر )نام رمانی از امیلی برونته نویسنده انگلیسی است که چندی پیش مطلب کوتاهی درباره اش نوشتم .

و در آن به خودم قول دادم در اولین فرصت این رمان معروف را بخوانم .

خوشحالم از اینکه هم به قولم عمل کردم و هم این رمان بی نظیر را مطالعه کردم .

با توجه به بیوگرافی کوتاهی که از این نویسنده مطالعه کرده بودم در مسیر داستان و شخصیت پردازی ها و توصیف طبیعت به نظر می رسید آنچه امیلی در زندگی شخصی با آن در ارتباط بوده در داستانش تاثیر داشته است .

شخصیت *جوزف که فردی خشک ِ مقدس است، شاید تجربه ی شخصی امیلی از رفتارهای سخت گیرانه ی پدرش که کشیش بوده ،باشد و همینطور *هینلی، برادر ِ*کاترین شخصیت دیگر داستان که بعد از مرگ همسرش دچار افسردگی شدید می شود و به مصرف بیش از حد مشروب و همچنین به روی می آورد که نهایتا باعث مرگ زود هنگام او می شود، اشاره ای به زندگی برادر امیلی دارد . 

طبیعت بی نظیری که در بلندیهای بادگیر خلق می شود و در تمام طول داستان خواننده را در آن فضا قرار می دهد ،از طبیعتی که امیلی و برادر و خواهرانش در آنجا بازی کرده اند و قوه ی تخیل شان پرورش یافته ،بی نصیب نمانده است . طبیعت در روایت این داستان نکته ای نیست که نادیده گرفته شود بلکه به اندازه ی اصلی ترین کارکترها مهم و قابل توجه است . 

بلندیهای بادگیر با محوریت عشق از رمانتیک ترین رمان های تاریخ ادبیات انگلیس است تا جایی که جمله ای از این کتاب در نظر سنجی انجام شده ،به عنوان عاشقانه ترین جمله ی ادبی انتخاب شد . 

((روح از هر چه ساخته شده باشد ، جنس روح او و من از یک جنس است )) 

 

عشق هسته ی اصلی و مرکزی این داستان است و در نتیجه ی این عشق پرشور و قدرتمند احساس های دیگری زاده می شوند که انتقام ، نفرت ، ترس ، گذشت ،جسارت و از آن جمله اند .

 

روایت داستان با زبان ادبی بازگو می شود و راوی در ابتدا و انتهای داستان از زبان آقای *لاکوود که در اصل به عنوان مهمان و مستاجر در بیرون ماجراهای خانواده ی ارنشاو و کلینتون قرار دارد و از آنچه تا کنون اتفاق افتاده خبر ندارد ،پس نیاز به راوی و دانای کلِ دیگری است که ماجرا را بدون کم و کاست برای خواننده و همچنین برای آقای لاکوود تعریف کند .آلن دین کلفت خانوادگی و با احساس ، که اتفاقا در هر دو خانه هم خدمت کرده است وارد داستان شده و آن را بی کم و کاست تعریف می کند و آنقدر خوب از پس آن بر می آید که مخاطب در تمام طول داستان حضور آلن دین را نه تنها احساس می کند بلکه صدای این زن تمام مدت در گوش خواننده است .

 

داستان در فضای خانه ای سرد با شخصیت هایی که گویا سردی خانه را چندین برابر می کنند آغاز می شود و لاکوود در اولین شب اقامتش در این خانه، که به جبر هوای بسیار نامناسب بیرون مجبور به ماندن شده است با معمایی درگیر می شود که کاترین ارنشاو، کاترین لینتون و کاترین هیتکلیف (نامهایی که بر روی چوب یک تخت هک شده اند ) چه کسانی هستند ؟ 

و البته اتفاق غیر قابل پیش بینی دیگر که خواننده را غافلگیر می کند ، حضور روحی است که ملتمسانه می خواهد از طریق پنجره وارد اتاق شود . روح کاترین چندین بار در رمان ظاهر می شودو هر بار احساسی در مخاطب به وجود می آورد. 

در نهایت روز بعد که آقای لاکوود به خانه ی خود مراجعت می کند و داستان از زبان آلنی دین آغاز می شود و آلنی که آدم قابل اعتمادی است وقایع را تعریف می کند .

روایت مربوط به دوره ای است که ازدواج ها در سنین پایین و همچنین مرگهای زود هنگام رخ می دهد که می توان به عنوان دو نشانه از رمانتیک بودن داستان در نظر گرفت .

داستان مربوط به دو خانواده ی متفاوت است .خانواده ی ارنشاو که از لحاظ نوع تربیت در سطح پایین تری هستند و در مقابل خانواده لینتون که از سطح تربیتی و همین طور موقعیت اقتصادی بالاتری برخوردارند.

هیتکیف پسر بچه ی کولی که توسط پدر خانواده ی ارنشاو در حالی که در خیابان رها شده بود پیدا و به خانه آورده می شود و در کنار کاترین و هینلی بزرگ می شود و در این مدت بسیار مورد آزار هینلی و مورد لطف کاترین است که در مورد هینلی منجر به تنفر و حس انتقام شدید و در مورد کاترین به عشقی سوزان تبدیل می شود . 

کاترین هم متقابلا دچار چنین عشقی شده است ولی با توجه به آنچه عقلش حکم می کند و با نادیده گرفتن احساسش با ادگارد پسر خانواده ی لینتون ازدواج می کند و از آن پس تمام اتفاقات داستان زنجیر وار خلق می شوند .

 

داستان آنچنان جذاب و دلچسب پیش می رود که کنار گذاشتن کتاب برای مدت طولانی غیر ممکن است . 

امیدوارم دوستانی که کتاب را مطالعه نکرده اند با این متن ترغیب شوند و از خواندن این رمان لذت ببرند . 

 

جملات زیبایی از این کتاب را اینجا بخوانید .

داستان ,کاترین ,خانواده ,رمان ,امیلی ,خانه ,آقای لاکوود ,بلندیهای بادگیر منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

canada77 یادداشت های یک مادر امروزی فروشگاه اینترنتی سارا | دانلود فایل و محصولات آموزشی، مقاله، پروژه، پایان نامه ترنج گپ|گپ ترنج|ترنج چت آپشن خودرو | گندم کار کاهش وزن سریع تیر موزیک | دانلود آهنگ جدید